Bitàcola d'un japanòfil empedreït               日本の虜になったカタルーニャ人のノート

カタルーニャと日本の折衷した新人類である。こんな変わった人間の逸話、体験、思想などなどを語るためにこのブログを開いた。このブログを読むには時間を費やす価値がないですが、非常に暇をしている時、あまりにも退屈で死にそうな時だけでご覧いただければ嬉しく思います。 Sóc una nova espècie eclèctica entre el japonès i el català. Aquest és l'espai on aquest nou home narra les seves peripècies, experiències i pensaments. No crec que el que escrigui tingui massa valor, així que només que em llegiu en aquells moments que sembla que us hagueu de morir d'aborriment, jo ja em sentiré content.

12 abril 2010

Visita del Canal 6 del Japó a Canet 日本の6チャネルはカネットで撮影


Ostres, feia tant de temps que no escribia que no m'enrecordava de com s'editava això...
Avui ha vingut un equip del Canal 6, el segon canal més vist al Japó, que fa una sèrie de programes sobre el Patrimoni de la Humanitat a grabar a Canet de Mar sobre la vida i l'obra de Lluís Domenech i Montaner.
Alguns ja sabran, i molts desconeixeran que el famós arquitecte Lluís Domènech i Montaner tingué un fort vincle amb Canet de Mar tota la seva vida. La seva família estiuejava al poble, i aquí hi conegué la que serà la seva dona, Maria Roura i que l'acabarà lligant totalment al poble. De fet establí la seva residència a Canet de Mar, des dels 25 anys, i és a Canet on dissenya tota la seva important obra arquitectònica. Avui en dia a Canet, des del 1998 s'ha recuperat casa seva i disposem de la Casa-museu Domènech i Montaner i d'un important fons documental.
Domènech va ser el gran modernista per antonomasia. Era un amant de la cultura, la literatura i els pobles. Parlava cinc idiomes i només en 25 anys, i després de voltar per tot Europa i recollir informació de les grans civilitzacions, va escriure la gran Enciclopedia de l'art, on recopila les arts d'arreu del món i que més tard utilitzarà en les seves obres. Va ser un gran catalanista, però gens chauvinista, sinó que reivindicà el valor de tots els regionalismes i totes les cultures. Tingué una important vessant política, i fou senador a Madrid durant dos anys. També participà activament en les Bases de Manresa.
Va ser professor de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona durant 45 anys, 20 d'aquests com a director, i sens dubte, l'alumne més il.lustre que tingué fou Antoni Gaudí.
Fou un home tant polifacètic i que ha deixat tanta obra que sembla increïble que ho hagi pogut realitzar només amb una sola existència. D'entre d'altres fascetes trobem: la d'il.lustrador, la d'encuadernador, la de col.laborador en nombroses publicacions de caire catalanista i la fundació del setmanari "El Poble Català", nombroses publicacions d'estudis d'història i d'heràldica, i un llarg etecetra.
Tot i que en vida Doménech i Montaner fou un arquitecte de l'alçada de Gaudí, i socialment més conegut a l'època, gràcies al seu polifacetisme i a la seva obra, més propera al poble, com poden ser el Palau de la Música, l'Hospital de Sant Pau o el Restaurant Cafè de l'Exposició Universal de 1888, el seu nom ha quedà oblidat després de la seva mort bàsicament per raons polítiques.
Doménech morí durant la dicatadura de Primo de Ribera, i la seva activitat catalanista i progressita li passà factura. El règim prohibí que es prenguessin fotografies del seu enterrament ni que es publiqués cap notícia sobre la seva mort. Ja en vida s'havia dissenyat un panteó que romàn al cementiri de Canet de Mar amb una escultura de Josep Llimona, però malalt de càncer mor a Barcelona i les autoritats prohibiexen el trasllat al poble. És enterrat al Cementiri de Sant Gervasi, on no s'autoritza l'inscripció del seu nom en la làpida i encara avui només hi resta el nom de la família de l'àvia materna "Família Torres".
A veure si reportatges com el d'avui serveixen per compensar injustícies històriques i Domènech i Montaner rep el reconeixement que es mereix.
ブログに書くのはあまりにも久しぶりで編集の仕方を少し忘れようです。私の日本語も少し錆びてきました。
本日、6チャネルの世界遺産という番組のチームはドメネク・イ・ムンタネールの人生と建築についてカネット・デ・マルに撮影しに来ました。
ドメネク・イ・モンタネルは若い頃からカネットで夏を過し、ここで金持ちの娘であったマリア・ロウラと恋に落ちました。マリアと結婚するとカネットとの縁を深まった。
1998年からモンタネルの建築を紹介するために、カネットで最初に住んでいた農家の屋敷とその後建てたモンタネルの家を改装され、モンタネルの博物館としてオープンした。
モンタネルはモダニズムの最も代表的な建築家です。彼は文化、文学や民族の愛好者であった。5ヶ国語も堪能で、全ヨーロッパとエジプトを旅し、大文明について情報を集め、たった25歳で世界の芸術の百科事典を仕上げた。この百貨辞典に全世界の芸術を記録し、後ほど自分の建築にその知識を取り入れた。彼は活発的なカタルーニャ主義者であった。しかし、彼は排外主義者であったわけでわなく、彼は地方分権主義者で全ての文化に同じぐらいの価値があると訴えた。政治家としても活躍し、さらに4年間マドリッドで代議員をして勤めた。45年間もバルセロナの建築学校で教え、アントニオ・ガウディは間違いなく彼のもっとも優秀な生徒であった。
モンタネルは非常に多才的な方でだった。建築以外、挿絵、装丁、雑誌の記事、歴史学と紋章学にも励んだ。
ドメネクはガウディと同じぐらい優れた建築家だった。当時、ガウディの建築より、庶民に近い建築をしていたドメネックのほうが認められていた。しかし、政治的な理由でドメネクの名はガウディの陰になってしまた。
ドメネックはリベラ独裁政権の下でなくなり、かれは活発的なカタルーニャ主義者であったため、当時の政権はドメネクの葬儀で写真を取ったり、彼の葬儀について新聞に記事を載せたりするのが厳禁した。死後にもドメネックに関する出版は禁じられた。その結果、今でもドメネクはガウディほど知られていない。